Teorikurs

REKO trafikskolas teorikurs är uppdelad i fem tillfällen, och går igenom hela den teoretiska delen i körkortsutbildningen.

Tillfälle 1: Informationslektion (2 timmar)

Här går vi igenom hur trafikskolan fungerar, körlektioner, teorikurs samt andra andra utbildningar. Vi pratar även om vilka krav som gäller för att få ta körkort, alltså vad är det som Trafikverket kräver att du som körkortsaspirant kan när du kommer till kunskapsprov och körprov. Men vi går också igenom vad som gäller med körkortstillstånd, privat övningskörning samt riskutbildning 1 och 2.

Tillfälle 2: Människa, Fordon och Miljö (3,5 timmar)

Vid detta tillfälle går vi igenom hur människan fungerar samt vilka begränsningar vi har. Vi går igenom vilka fordonstyper det finns, samt hur personbilar är konstruerade. Här går vi även igenom hur miljön påverkas, samt vad vi som fordonsförare kan göra för att minska vår påverkan på miljön.

Tillfälle 3: Grundläggande trafikregler, oskyddade trafikanter samt mindre landsväg (3.5 timmar)

Nu är det dags att ta reda på hur de grundläggande trafikreglerna fungerar, tex högerregeln mfl, vi pratar även om oskyddade trafikanter samt vad som är viktigt att tänka på när vi kommer ut utanför tätbebyggt område och kör på mindre landsvägar.

Tillfälle 4: Stadskörning samt stannande och parkering (3.5 timmar)

Trafiksignaler, cirkulationsplatser och enkelriktat mm, hur kör vi egentligen i dessa trafiksituationer, och vilka regler är det som gäller. Det tar vi reda på under det här kurstillfället. Vi kommer även gå igenom vilka regler som gäller när du stannar ett fordon och parkerar ett fordon. Du kommer även att lära dig hur du läser av parkeringsskyltar.

Tillfälle 5: Större landsvägar, motorväg och motortrafikleder, mörker och halka.

Här blir det mest fokus på regler samt risker på de vägar där hastigheterna oftast är lite högre. Vi kommer även att gå igenom vilka regler som gäller vid mörker samt när det blir halt väglag, tex när du måste ha vinterdäck på fordonet.